Industria face eforturi pentru a reduce folosirea plasticului în ambalaje

Ambalajele care reduc plasticul-Vlad Dobre,Pentapac

În ultimii ani, presiunea pusă asupra producătorilor de alimente și a sectorului ambalare pe tema folosirii plasticului a transformat acest material într-un inamic public din punct de vedere al protecției mediului.

Realitatea însă demonstrează că vor mai trece cativa ani până când plasticul va putea fi înlocuit cu succes de un material eco-friendly, care să păstreze aceleași caracteristici de rezistență și să garanteze siguranța alimentelor. Nu plasticul în sine se dovedește periculos, ci modul în care îl depozităm ulterior, crede Vlad Dobre, director în cadrul companiei Pentapac, specializata in furnizarea soluțiilor de procesare și ambalare a alimentelor.

  • De la consumator până la reprezentanții mediului politico-administrativ, toată lumea pare să fie angrenată într-un război total împotriva plasticului. Care este reacția industriei alimentare și a sectorului packaging în fața acestei provocări?

  • Reducerea plasticului folosit în ambalaje nu este o temă atât de nouă pe cât s-ar crede. Industria face de câțiva ani buni eforturi pentru a reduce drastic folosirea acestui material în ambalaje.
    Avem exemplul unor furnizori Pentapac, precum Sealpac Internațional, care au creat sau au contribuit esențial la dezvoltarea unor soluții inovative care să reducă consumul de plastic în ambalaje. FlatSkin, de exemplu, este un model pentru întreaga industrie de packaging în acest moment. Vorbim de un ambalaj modern, cu design elegant, capabil să reducă uzul plasticului cu 75% și reciclabil în proporție de 100%. Nicio altă firmă care a adoptat această tehnologie nu a reușit să depășeasă acest plafon. Flatskin este un ambalaj care se adesează unei game largi de alimente, fie ele proaspete sau procesate.
    De asemenea, noi soluții au fost dezvoltate în gama alimentelor ready-to-eat, cu rezultate excelente: o reducere a plasticului de până la 90%. Practic, avem ambalaje care vor marca evoluția sectorului alimentar pe termen mediu și lung.
  • Cum se poziționează producătorii de alimente în fața acestei provocări și cât de pregătiți sunt pentru a adopta noile tehnologii?

  • FlatSkin este prezent deja pe 10 piețe europene, în 40 de fabrici și reprezintă o soluție fiabilă în fața noilor politici de mediu adoptate de state precum Germania, Franta, Olanada, Danemarca, Irlanda, Austria sau Marea Britanie.
    Avem cereri pentru această tehnologie și în România și sunt convins că orice companie care dorește să facă pasul spre viitor își va creiona un plan investițional care să îi permită să anticipeze transformarea la care este supusă industria alimentară în acest moment.
    Să nu uităm că, din toamna anului trecut, Parlamentul European a stabilit ca țintă anul 2030 petru eliminarea plasticului nereciclabil din industria alimentară. România se prezintă ca o piață emergentă, dar sunt convins că producătorii noștri înțeleg foarte bine cât de important devine să își adapteze tehnologia din fabrici la cerințele momentului, mai ales dacă țintesc în viitorul apropiat și extinderea pe piețe externe, fie ele din interiorul UE sau din afara blocului comunitar.
    Chiar și cu presiunea pusă de epidemia de pestă porcină africană pe unele companii din țara noastră, avem alte sectoare care evoluează pe un trend ascendent și care pot implementa soluțiile inovative în ambalare introduse de Pentapac pe piața din România, fie că ne referim la FlatSkin, perfect adaptat pentru carnea proaspătă, pește, brânzeturi sau mezeluri, ori la eTray, un concept pentru alimente ambalate în atmosferă modificată, care asigură o reducere a plasticului de 40%, ori la mai noile ambalaje hibride (carton + plastic) adaptate pentru segmentul de piață ready-to-eat, care elimină 90% din plasticul folosit în acest tip de ambalaje. Soluțiile există, iar timpul va demonstra cât de bine răspunde industria alimentară la aceste provocări.

  • Se întrevede vreo soluție tehnologică care să elimine în totalitate plasticul din ambalarea alimentelor?

  • Cred că mergem puțin prea departe cu această viziune. Plasticul în sine nu ar fi periculos dacă omenirea înțelege să prelungească viața acestui material prin reciclare. Jumătate din plasticul existent pe planetă a fost produs începând cu 2005, iar aici nu doar industria alimentară și cea de ambalare au contribuit la această acumulare de deșeuri.
    Studii efectuate recent arată că în următorii 20 de ani ne așteptăm la o dublare a acestei cantități de deșeuri din plastic. Problema rezidă mai ales în depozitarea și reciclarea acestora. Din vara anului trecut, 27 de țări din toată lumea au interzis folosirea plasticului nereciclabil, iar în Uniunea Europeană se preconizează eliminarea acestuia până în 2021.
    Nu doar Sealpac, ci si ceilalti producători de echipamente de ambalare au facut eforturi considerabile pentru adaptarea la noile materiale de ambalat. În plus, dacă tot vorbim de sustenabilitate, să nu uităm să menționăm și faptul că aceste soluții tehnologice de ambalare asigură prelungirea vieții la raft pentru alimente, reducând atât risipa alimentară, cât și pierderile pentru producători.
    Rămâne doar să așteptăm reacția producătorilor la o ofertă menită de a le da siguranță pentru viitorul afacerii lor, iar până acum răspunsul de pe piața in România cred că este încurajator în acest sens.